آخرین اخبار
۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
ریحان می‌تواند جلوی پیری شما را بگیرد؟ | کشف خواص معجزه‌آسای این گیاه خوشبو
بازدید:۳۴۸
صد آنلاین | چگونه ریحان می‌تواند خواب شما را بهبود بخشد؟ پاسخ را در ادامه خبر بخوانید.
کد خبر : ۱۲۰۴۲۵

به گزارش صد آنلاین،ریحان، گیاهی معطر و خوشبو از تیره نعناعیان، با نام‌های نازبو، شاهسپرم و شاهسپرغم شناخته می‌شود و به عنوان سبزی خوردن در انواع مختلفی مانند ریحان سبز و بنفش در آشپزی استفاده می‌شود. اما این گیاه تنها یک طعم‌دهنده نیست! ریحان دارای خواص درمانی بی‌نظیری است که از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله به بررسی خواص ریحان و تأثیرات آن بر سلامت بدن می‌پردازیم.

 


خواص درمانی ریحان

ریحان به عنوان آرامش‌دهنده‌ای طبیعی شناخته می‌شود. ترکیب ۲۰ تا ۵۰ گرم ساقه ریحان با یک لیتر آب جوش، به مدت ۱۲ دقیقه دم‌کشیده و مصرف آن بعد از غذا می‌تواند به آرامش اعصاب و کاهش غم و اندوه کمک کند.

 


درمان سردرد

بر اساس توصیه‌های طب سنتی، ریحان می‌تواند به درمان سردردهای میگرنی و سردردهای عصبی کمک کند. دم‌کرده ۵۰ گرم ریحان می‌تواند تسکین‌دهنده درد باشد و حتی بوی ریحان له شده می‌تواند سردردهای ناشی از سفر را کاهش دهد.

 


برطرف کردن گلودرد

ریحان در درمان بیماری‌های گلو و سرماخوردگی مؤثر است. دم‌کرده ۵۰ گرم ریحان که با عسل شیرین شده باشد، به عنوان یک نرم‌کننده و تسکین‌دهنده گلودرد عمل می‌کند.

 


درمان آسم

جوشانده غلیظ ریحان می‌تواند به درمان آسم کمک کند. شستشوی دهان با این ترکیب به بهبود تنفس و کاهش نشانه‌های آسم کمک می‌کند.

 


از بین برنده تب

یکی از روش‌های طبیعی برای کاهش تب، مصرف جوشانده سرد ریحان است که می‌تواند به تسکین علائم تب کمک کند.

 


ضد دل پیچه و نفخ

ریحان برای افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند، بسیار مفید است. این گیاه به کاهش دل پیچه و نفخ کمک می‌کند و مصرف آن همراه با غذا توصیه می‌شود.

 


درمان اسهال

تخم بو داده ریحان در طب سنتی به عنوان یک درمان طبیعی برای اسهال شناخته می‌شود و می‌تواند به بهبود وضعیت گوارش کمک کند.

 


ضد تهوع و استفراغ

جوشانده ریحان همچنین می‌تواند به کاهش تهوع و استفراغ کمک کند و گرفتگی‌های دستگاه گوارش را برطرف کند.

 


سلامت قلب و عروق

ریحان سرشار از بتاکاروتن و کاروتنوئید است که به بهبود جریان خون و کاهش کلسترول کمک می‌کند. این ویژگی‌ها به سلامت قلب و عروق نیز کمک می‌کند.

 


رفع کم‌خونی

ریحان منبع خوبی از آهن است و می‌تواند به افرادی که کمبود آهن دارند، کمک کند. مصرف ۲ فنجان ریحان تازه یا یک قاشق غذاخوری ریحان خشک، ۱۰ درصد از نیاز روزانه آهن بدن را تأمین می‌کند.

 


خواب راحت شبانه

برای داشتن خواب راحت بعد از یک روز پرمشغله، جوشانده برگ‌های تازه ریحان بسیار مؤثر است و می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.

 


ضد پیری

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ریحان می‌توانند به محدود کردن فعالیت رادیکال‌های آزاد کمک کنند و از آسیب‌های ناشی از پیری زودهنگام سلول‌ها جلوگیری کنند.

 


مفید برای زنان

ریحان به رفع ورم کلیه و ترشحات زنانگی کمک می‌کند و به عنوان یک درمان طبیعی برای زنان بسیار مؤثر است.

 


درمان آفت دهان

ریحان به دلیل خواص ضد میکروبی‌اش، در درمان آفت‌های دهانی و عفونت‌ها مؤثر است. برای این منظور، می‌توانید برگ‌های ریحان را در آب جوشانده و محلول را برای شستشوی دهان استفاده کنید.

 

 

ریحان یک گیاه معطر با خواص درمانی شگفت‌انگیز است که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند. از این گیاه در رژیم غذایی خود استفاده کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها